Liever kleinere zorgverzekeraar

De strijd om de zorgverzekerde is het afgelopen jaar gewonnen door de kleine, vaak internetgebaseerde zorglabels die specifieke doelgroepen bedienen. Althans, dat is een van de eindconclusies van de KlantenMonitor Zorgverzekeringen 2011 van onderzoeksbureau MarketResponse en Jan M. de Mos Consultancy. Het waren vooral de jongere, gezonde leeftijdsgroepen die wisselden van verzekeraar.

Voor de meeste overstappers is de forse premiestijging van afgelopen najaar de belangrijkste aanleiding geweest om voor een nieuw zorglabel te kiezen. Het is echter niet alleen de premie die het verschil maakt. "Hoewel de meeste klanten nog steeds erg tevreden zijn over hun zorgverzekeraar, neemt de loyaliteit af. Klanten zien en voelen de meerwaarde van de grote merken nauwelijks meer. Zij oriënteren zich vaker en zien dat er goedkopere alternatieven zijn. Zelfs de collectiviteitkorting bindt klanten steeds minder", aldus de onderzoekers. Zij durven nu al de voorspelling aan te gaan dat dit najaar een kwart van de Nederlanders zijn zorgpolis kritisch tegen het licht zal houden.


Duidelijk eigen gezicht

Kleinere labels profiteren vooral van hun scherpe profileringen een grote schare trouwe klanten. Ze hoeven volgens het onderzoek niet eens per se de goedkoopste te zijn. De lijst met populaire kleine labels wordt aangevoerd door DVZ Achmea en Pro Life, twee labels met een duidelijke Christelijke signatuur. Hierna volgen ONVZ Zorgverzekeraar, AnderZorg en De Friesland. Labels met een duidelijk eigen gezicht.VBnet


Bellen is sneller...

Onze Telefoonservice is van 09:00-21:00 uur bereikbaar op: 030 - 6 30 88 30
Heeft u liever dat wij u bellen? Laat uw nummer achter en wij bellen u zo spoedig mogelijk terug!

Delen