Consumentenbond:'Verzekeraars, ontwikkel basisproducten'


De Consumentenbond wil dat er financiële basisproducten komen, die voor de meeste consumenten begrijpbaar zijn. Volgens de bond wil of kan het merendeel van de consumenten zich niet verdiepen in de financiële producten die hij nodig heeft in deze maatschappij. 'Basisproducten kunnen voor grote groepen consumenten een veilig alternatief vormen voor de huidige ingewikkelde producten, zoals beleggingsverzekeringshypotheken', aldus directeur Bart Combée.

Op Wereld Consumenten Dag, jaarlijks op 15 maart, is de Consumentenbond daarom de campagne 'Begrijp je geld?! Weet waar je voor tekent' begonnen. Op de website kunnen consumenten hun eigen voorbeelden van onbegrijpelijke financiële producten en voorwaarden uploaden. Combée:  'Financieel aanbieders die de uitdaging oppakken om basisproducten te gaan ontwikkelen kunnen zich de komende 4 weken registreren op dezelfde site. De bond publiceert hier ook welke aanbieders zich al aangemeld hebben. Eind november 2011 publiceert de bond in de Consumentengids welke aanbieders echte basisproducten hebben ontwikkeld.'

Combée: 'We hebben we criteria ontwikkeld voor 13 categorieën van financiële basisproducten, zoals bijvoorbeeld de spaarrekening, de betaalrekening, de aansprakelijkheidsverzekering of de hypotheek. Een basisspaarrekening heeft geen addertjes over het gras. Eén rentepercentage over het totale bedrag, geen misleidende instaprentes of wat dan ook. Je kunt altijd je geld opnemen zonder kosten, zonder boete en als de rente wijzigt, krijg je als klant twee weken van te voren via e-mail, sms of internetbankieren bericht. Een basishypotheek los je af binnen 30 jaar

Bellen is sneller...

Onze Telefoonservice is van 09:00-21:00 uur bereikbaar op: 030 - 6 30 88 30
Heeft u liever dat wij u bellen? Laat uw nummer achter en wij bellen u zo spoedig mogelijk terug!

Delen