Klanten verlaten ING massaal


De ING Assurantiekantoren (IAN) kampen met een ware uittocht van klanten. In twee jaar tijd hebben 29.000 particulieren en bedrijven het intermediairbedrijf de rug toegekeerd. Dat blijkt uit de definitief vastgestelde jaarrekening over 2009. In dat jaar werden de 24 assurantiekantoren die tot de groep behoren geconfronteerd met royementen van liefst 16.000 klanten: 5% van het totale klantenbestand.

Eén jaar eerder staakten 13.000 mensen hun relatie met IAN. Het aantal klanten van het dochterbedrijf van Nationale-Nederlanden is daarmee tot minder dan 300.000 gereduceerd. Heleen de Heer, directievoorzitter van IAN, stelt dat de massale uitstroom inmiddels tot staan is gebracht. "Ik noem dat het vallende zwaard; maar ik zie dat de uitstroom stabiliseert. We hebben ook in 2010 nog wel klanten verloren, maar niet meer met duizenden tegelijk." De provisieomzet nam vorig jaar met 5% af tot € 63,4 mln; in 2009 was de omzet nog met € 11,2 mln teruggelopen tot € 66,7 mln.

Nog ernstiger was in 2009 de ontwikkeling van het resultaat. Vóór belastingen was het bedrijfsresultaat € 25,7 mln negatief; netto resteerde € -19,2 mln. Reorganisatiekosten namen alleen al € 17,5 mln voor hun rekening. De captive-organisatie van NN is al een decennium lang verlieslatend, met 2007 (bedrijfsresultaat € -33 mln) als absoluut dieptepunt. In 2010 is het resultaat volgens De Heer op "circa nul" uitgekomen. "Het bedrijf is eind 2012 rendabel", zo luidt de interne prognose.

Bellen is sneller...

Onze Telefoonservice is van 09:00-21:00 uur bereikbaar op: 030 - 6 30 88 30
Heeft u liever dat wij u bellen? Laat uw nummer achter en wij bellen u zo spoedig mogelijk terug!

Delen