Ombudsman kraakt opnieuw praktijk letselschade


"Schokkend" is de term die Stichting De Ombudsman gebruikt om de uitkomsten van het jongste onderzoek naar letselschade te typeren. Ondanks de in 2006 ingevoerde Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) is 80% van de slachtoffers met blijvend letsel meer dan drie jaar bezig om schade vergoed te krijgen. "De gedragscode wordt niet nageleefd", luidt de conclusie.

"Het letselschadeslachtoffer staat nog steeds niet centraal", stelt Stichting de Ombudsman in het rapport 'De Gedragscode Behandeling Letselschade: een goed bewaard geheim?'. "Slachtoffers van een ongeval kunnen een lange en slopende strijd om vergoeding van hun letselschade tegemoet zien. Zij worden vermalen in medische discussies over hun letsel en getouwtrek tussen advocaat en verzekeraar over de hoogte van de schadevergoeding." De gedragscode moest daaraan een einde maken, maar is te vrijblijvend", aldus de ombudsman, die voor wettelijke verankering ervan pleit. Daarnaast vindt Stichting de Ombudsman dat letselschadezaken na 2,5 jaar aan een onafhankelijke bemiddelaar moeten worden voorgelegd.
Stichting De Ombudsman baseert zich op een onderzoek onder 739 letselschadeslachtoffers, voornamelijk van verkeers- en bedrijfsongevallen. Driekwart gaf aan nog nooit van de gedragscode te hebben gehoord.

Het is niet de eerste keer dat Stichting de Ombudsman de alarmbel luidt over de letselschadewereld. In 2003 en 2008 verschenen er ook onderzoeksrapporten over misstanden in de afhandeling van schadeclaims en van medische fouten. (AM)

Bellen is sneller...

Onze Telefoonservice is van 09:00-21:00 uur bereikbaar op: 030 - 6 30 88 30
Heeft u liever dat wij u bellen? Laat uw nummer achter en wij bellen u zo spoedig mogelijk terug!

Delen