Curator laakt fatsoensnormen rond uitvaartpolissen


Onder de faillissementen in de financiële dienstverlening waren ook in 2010 weer de nodige bedrijven die grootschalig bemiddelden in uitvaartverzekeringen. Eén van hen was Vivalis, tot enkele weken vóór het faillissement nog handelend onder de naam Lavida Financieel Advies. Bas van Dijen, curator van het Almeerse bedrijf, stelt in het faillissementsverslag openlijk vraagtekens bij de fatsoensnormen van zowel de bemiddelaars als de verzekeraars.

Net als bijvoorbeeld de eveneens failliet verklaarde bedrijven De Hollandsche Rekenkamer in Haarlem en Perfect Finance (Geschenkverzekerd.nl) in Almere hanteerde Vivalis onder meer de werkwijze om via de telefoon uitvaartpolissen te sluiten onder de belofte van een geschenk. "Handelen op een provisiegedreven manier die de fatsoensnormen wel eens zou kunnen overschrijden", aldus Vivalis-curator Van Dijen. Hij beseft dat "het rechtens nog geen onrechtmatig handelen is". Zijn verwijt is tevens gericht aan het adres van de verzekeraars, in het geval van Vivalis met Monuta in een hoofdrol. "Zij deden hard aan deze wijze van verkoop mee." Vivalis harkte zo met enkele tienduizenden polissen miljoenen euro's aan provisie binnen. Daarvan moest veel weer worden terugbetaald: de royementspercentages liepen tot 60% op

Bellen is sneller...

Onze Telefoonservice is van 09:00-21:00 uur bereikbaar op: 030 - 6 30 88 30
Heeft u liever dat wij u bellen? Laat uw nummer achter en wij bellen u zo spoedig mogelijk terug!

Delen