Wel of niet afkopen woekerpolis?

In 2009 kochten 9000 Aegon-klanten hun beleggingspolis af. Meer dan de helft had een garantieopbouw van 3 procent per jaar: meer dan wat ze op een spaarrekening krijgen. "Daarnaast hebben deze voormalige klanten inmiddels twee goede beursjaren gemist. Zonde van het geld", aldus Marco Keim. "Ik vraag me af wie daar de verantwoording voor wil nemen."

De directievoorzitter van Aegon Nederland zei dit gisteren tijdens een debat over de financiële crisis met Elsevier-journalist Marike Stellinga, GeenStijl-columnist Peter Verhaar en Tweede Kamerleden Ewout Irrgang (SP) en Pieter Omtzigt (CDA). Keim zei geleerd te hebben van de crisis en het enorme verlies aan vertrouwen dat door de diverse affaires is ontstaan. Hij stak de hand in eigen boezem en zei zelfs sorry. "Met de wijsheid van vandaag weten we dat we een aantal zaken niet goed hebben gedaan. Daardoor zijn klanten teleurgesteld geraakt in de verwachtingen die ze van onze producten hadden." Achteraf gezien zijn de producten van Aegon voor veel consumenten te ingewikkeld geweest. Keim pleit daarom voor simpeler producten en een betere communicatie. Keim hoopt ook op een andere houding van consumenten: "Het zou mooi zijn als ook klanten zich meer in hun financiële situatie gaan verdiepen. Voorwaarde is wel dat wij komen met producten die je kunt snappen. Ik wil naar een situatie toe waarin de consument zegt: ik snap het niet, dus ik koop het niet." Keim stelde echter ook dat zijn critici steken hebben laten vallen. "Anno 2011 wordt Aegon nog steeds beoordeeld op de producten van tien jaar geleden. In de woekerpoliszaak hebben wij voor meer dan 630 miljoen euro gerepareerd. Het is treurig om te zien dat mensen vervolgens worden opgeroepen om hun polis af te kopen, terwijl ze feitelijk helemaal geen woekerpolis hebben."

Bellen is sneller...

Onze Telefoonservice is van 09:00-21:00 uur bereikbaar op: 030 - 6 30 88 30
Heeft u liever dat wij u bellen? Laat uw nummer achter en wij bellen u zo spoedig mogelijk terug!

Delen