Verzekeraar verplicht tot informeren over aflopen polis


Een verzekeringspolis die ongemerkt doorloopt is sinds 1 januari verleden tijd. U hoort nu bericht te krijgen dat een polis afloopt zodat u makkelijker kunt overstappen.Kent u dat? Eindelijk bent u eens in uw verzekeringspapieren gedoken, u hebt het een en ander vergeleken en u kunt de polissen veel voordeliger onderbrengen bij een andere maatschappij. Maar wanneer u de verzekeringen wilt opzeggen blijkt dat die net stilzwijgend verlengd zijn. U zit er nog bijna een jaar aan vast.

Zo kan het bij de meeste verzekeringen niet meer gaan. Het Verbond van Verzekeraars heeft per 1 januari 2010 een nieuwe gedragscode ingevoerd. Verzekeringsmaatschappijen moeten hun klanten nu vooraf informeren over het aflopen van een polis. En er is nog meer goed nieuws: een verzekering mag niet meer langer dan een jaar duren. Voorheen werden ook wel polissen voor vijf of zelfs tien jaar verkocht, die elke keer weer stilzwijgend voor een net zo lange termijn werden verlengd. Wilt u zich nu nog voor een langere termijn vastleggen, dan moet u daar heel duidelijk voor tekenen.
Na het eerste jaar dat uw verzekering bij een maatschappij loopt, mag deze dus niet meer stiekem verlengd worden. Bovendien mag u de polis daarna op ieder moment opzeggen met een opzegtermijn van een maand.

Deze gedragscode geldt alleen voor schadeverzekeringen voor particulieren. Natuurlijk zijn er een paar uitzonderingen: voor de ziektekostenverzekering, ongevallenverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering en uitvaartverzekering zijn de nieuwe regels niet van toepassing.

Voorheen werden ook wel polissen voor vijf of zelfs tien jaar verkocht, die elke keer weer stilzwijgend voor een net zo lange termijn werden verlengd. Wilt u zich nu nog voor een langere termijn vastleggen, dan moet u daar heel duidelijk voor tekenen.Na het eerste jaar dat uw verzekering bij een maatschappij loopt, mag deze dus niet meer stiekem verlengd worden. Bovendien mag u de polis daarna op ieder moment opzeggen met een opzegtermijn van een maand.

Deze gedragscode geldt alleen voor schadeverzekeringen voor particulieren. Natuurlijk zijn er een paar uitzonderingen: voor de ziektekostenverzekering, ongevallenverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering en uitvaartverzekering zijn de nieuwe regels niet van toepassing.

Auteur: Anneke Ranzato, Bron: Geld&Recht

Bellen is sneller...

Onze Telefoonservice is van 09:00-21:00 uur bereikbaar op: 030 - 6 30 88 30
Heeft u liever dat wij u bellen? Laat uw nummer achter en wij bellen u zo spoedig mogelijk terug!

Delen